הרציונל החרדי

♦ הרציונל החרדי

  • למה שבחור חרדי יתגייס לצבא?
  • למה שהציבור החרדי לא יוקיע את משפחתו של חייל כזה?
  • התורה היא זו ששומרת על עם ישראל בארץ ישראל – האמירה 'תורה מגנא ומצלא' אינה בדיחה, ואומרי המשפט 'לולי בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי' התכוונו לכל מילה שאמרו, אם כן מה הטעם להתגייס לצבא?

ובכל זאת – הציבור החרדי שולח יותר 400 בחורים לשירות קרבי בשנה. מה הטעם לכך?

אכן, גם בעיני השכל רואים שלא צה"ל ניצח את אויבי ישראל אלא ה' יתברך; בכל מלחמות ישראל הניצחון היה נס:
מלחמת השיחרור; מלחמת ששת הימים (בדיחה נפוצה לפני המלחמה: 'האחרון שיוצא מהארץ שיכבה את האור'); מלחמת יו"כ ('חורבן הבית השלישי'); במבצע עופרת יצוקה התפרסמו הרבה ניסים גלויים; ובכל ההתמודדות עם הטרור הערבי נוחל צה"ל הצלחה בלתי אפשרית לפי כל תאוריות אסטרטגיות צבאיות.
כל זאת רק בשל כך שעם ישראל הוא עם מיוחד ותורת הישיבות שומרת על עם ישראל.

לכן, לפי הרציונל החרדי, כל מי שלומד תורה לשמה בישיבה – אין טוב מכך;
אך מי שלא לומד – אין מניעה שיתגייס, ואפילו יש יתרון גדול בכך שיתגייס:

'לעולם יהא אדם ירא שמים'*; כלומר, ראשית יש להיות אדם, ורק אחר כך אפשר להיות ירא שמים.

להיות אדם זה אומר להיות בריא, שמח, בעל חוסן נפשי, למצוא את מקומך בעולם, להשתלב היטב בחברה ולהתפרנס בכבוד.

המקום הטוב ביותר להיות אדם הוא בישיבה – כך על פי דעת גדולי הציבור החרדי. אבל ידוע שהרבה נערים מוצאים את עצמם מחוץ לישיבה, או בישיבה, אך בפועל לא מצליחים בכלל ללמוד. מה יעלה בגורלם של נערים אלו? איך הם יהיו 'אדם'?

תשובה לנערים אלו, ועל כך יש הסכמה כמעט כללית בציבור החרדי, היא מסלול השירות בגדוד נצח יהודה (נח"ל חרדי).
מדוע?
משום שהמסלול בונה את הנער המתגייס מבחינה נפשית, עוזר לו להתבגר ולמצוא את מקומו, ואחר כך הוא לומד מקצוע ויוצא לחיים 'עומד על הרגליים'; הוא נעשה 'אדם' במלוא מובן המילה. עכשיו מגיע השלב של להיות 'ירא שמים'.

(יש לציין שיש מעט (מאוד, כנראה) רבנים בציבור החרדי שרואים את מסגרת מסלול 'נצח יהודה' כמסלול של לכתחילה ולדעתם ההדרכה לאחוז מסויים מתלמידי הישיבות תהיה להתגייס לצבא במסלול כשר כמו גדוד נצח יהודה.)

על אלו ועל אלו ללא ספק מוסכם שאחוז המתגייסים הנוכחי לגדוד הוא קטן מהרצוי, כאשר ודאי שהמציאות היא שמספר הבחורים שלא מוצאים את מקומם בישיבה ולא לומדים (אלא מבזבזים את זמנם בשוטטות או עבודה בשכר נמוך שאינה מקדמת אותם לשום מקום) גבוה בהרבה ממספר המתגייסים בכל שנה לגדוד נצח יהודה.

*  ספר תנא דבי אליהו רבא (פכ"א). (את הפירוש הנ"ל למשפט נתנו כמה מגדולי ישראל, והוא לא על פי הפשט. לפי פירוש זה הפיסוק הצריך להיות הוא: לעולם יהא אדם. נקודה. ורק אחר כך: ירא שמים. המסלול להיות ירא שמים מתחיל בלהיות אדם.)